Zaznacz stronę

Slownik pojec +edytuj by nie bylo duplikatu

A

Algorytm – wzór jaki wyszukiwarki używają do segregowania wyników

Akordeon – interfejs, gdzie w danym momencie widoczny jest tylko jeden element. Stosujemy w przypadku ukrycia nadmiaru informacji, a pokazaniu tylko jednej danej w danym momencie.

AdSense – system reklam kontekstowych przeznaczonych dla wydawców stron, który pozwala na wyświetlanie reklam tekstowych (oraz bannerów i reklam wideo) na stronach. AdSense jest własnością firmy Google. Adsense to wyświetlanie reklam na podstawie treści strony, na której jest użytkownik

AdWords – program firmy Google przeznaczony dla reklamodawców. Pozwala na reklamowanie Strony w linkach sponsorowanych w wynikach wyszukiwania, wyświetlanie reklam na stronach uczestniczących w programie AdSense oraz emitowanie reklam dla telefonów komórkowych. Program AdWords umożliwia również emisję reklam w prasie, radiu, ale te usługi nie są jeszcze dostępne w Polsce. Adwords to wyświetlanie reklam na podstawie zapytań do wyszukiwarki

AnswerThePublic – darmowe narzędzie dostarczające pomysłów na kolejne artykuły

Atrybut nofollow – linki nie przekazują swojej mocy na stronę, na którą lądują. Anchor text to link między znacznikiem <a> </a>

<a href="http://analizainternetowa.pl/" rel="nofollow&quot;">tekst</a>

B

BackLink (BL) = link przychodzący, określenie stosowane w odniesieniu do odsyłaczy prowadzących do naszej strony. Liczbę BL możemy sprawdzić, wpisując do wyszukiwarki przykładowo polecenie  link:analizainternetowa.pl

Blast – polega na tworzeniu profili na forach internetowych z aktywnym linkiem do strony pozycjonowanej. Do wykonania blasta potrzebny jest adres strony i słowa kluczowe, na które strona ma być wysoko w Google. Do jednego blasta najlepiej maksymalnie dwie frazy stosować

Blogroll – linki do innych blogów, czasem służy jako mechanizm wymiany linkami

C

Cloud computing – eksploatacja oprogramowania i składowanie danych. Chmura to miejsce w przestrzeni internetu, w której możesz uruchamiać własne aplikacje, składować dane, dzielić się z innymi użytkownikami

Chmod 777 dajesz w katalogi gdzie skrypt musi mieć wysokie prawa zapisu do plików. Jak wgrywasz stronę to nie musisz nadawać praw dla katalogu public

Cookie pliki – fragmenty kodu służące do śledzenia zachowań usersów. Są to pliki przesyłane między serwerem www a przeglądarką. Pliki cookie przechowują hasła usersów, zapamiętują ścieżkę, np. jak doszliśmy do koszyka zakupowego. Odwiedzając witrynę wysyłamy i odbieramy pliki cookie, które zapisują się na dysku twardym. W momencie ponownego wejścia w to samo miejsce serwis pobiera zapisane pliki cookie. Witryna wie, że dany użytkownik tu był. Pliki cookie są podstawą systemów targetowania behawioralnego. Zobacz jakie witryny pozostawiły cookiesy: start-uruchom- wpisz polecenie: %userprofile%\cookies

CPM – dotarcie z reklamą do 1000 odbiorców, ilość odsłon danej reklamy.

CTR – Współczynnik kliknięć. Stosunek ilośći kliknięć do liczby wyświetleń danej reklamy. Przykładowo reklamę wyświetlono 100 razy, kliknięto w nią 10 razy, CTR wynosi 10%

Copywriting – teksty muszą być intrygujące, przykuwające uwagę

D

Datacenter = centrum danych (DC) – miejsce gdzie wszystkie komputery łączą się wspólnym łączem z danymi serwerami. Jeśli chodzi o Google to ma kilka tysięcy serwerów jak nie więcej. Wpisując zapytanie w google jesteśmy przekierowywani do najbliższego wolnego DC i stąd czasami nasza strona w różnych miejscach o tej samej porze może wskazywać różną pozycję (różnica nawet kilka pozycji). W czasie zmiany algorytmu wyszukiwarki na jednej części DC wyniki są poukładane według nowego algorytmu, a na pozostałych datacenter według starego. Dlatego wpisując do wyszukiwarki to czego szukamy otrzymujemy różne wyniki w zależności z którym DC się połączy nasz komputer.

DTP – skrót z angielskiego Desktop Publishing – publikowanie zza biurka , inaczej mówiąc czynności przygotowujące materiały na komputerze do wydruku. Wpierw tekst i obraz wprowadzane są do komputera, a potem obrabiane.

DNS (ang. Domain Name System, system nazw domenowych) system serwerów oraz protokół komunikacyjny powodujący zamianę adresów na zrozumiałą dla użytkownika. Nazwa strony może zostać zmieniona na odpowiadający jej adres IP.

E

F

Fonty – kroje pisma

First link count – w przypadku pozycjonowania liczy się pierwszy link, ten co jest najwyżej w strukturze strony

G

Google trends – sprawdzisz jakie frazy są popularne w danym momencie

Google Analytics – narzędzie do analizy ruchu na stronie

Grupa Mastermind – spotkanie kilku osób (max 5 osób) online, offline. Osoby wymieniają się doświadczeniami, każdy się zobowiązuje do czegoś,

H

I

IBL (InboundLinks) – odnośniki z innych stron WWW prowadzące do Twojej strony, tzw. linki przychodzące

Internet – co oznacza Inter znaczy wewnętrzyn, net sieć, czyli wewnętrzna sieć

K

Krypto – znaczy zaszyfrowane

Kodowanie ISO-8859-2 albo UTF-8 – zaleca się stosowanie ISO-8859-2 dla języka polskiego i UTF-8 dla tekstów wielojęzycznych. Kodowanie w UTF-8 bez BOM (znacznik kolejności bajtów) może powodować błąd pierwszego wiersza dlatego najlepiej kodować tylko w UTF-8.

L

Link:http://www.analizainternetowa.pl – odnośniki do danej strony (sprawdź w wyszukiwarce MSN, ponieważ Google nie wyświetla wszystkich. Możesz sprawdzić te linki również w narzędziu Google Search Console

Link sponsorowany – reklama w postaci łącza, te łącza są powiązane określonymi słowami kluczowymi. Wyszukiwarki zarabiają na siebie poprzez sprzedaż reklam, głównie linków sponsorowanych.

Landing Page Strona, na którą użytkownik jest przekierowywany po kliknięciu reklamy naszego serwisu. Tworzy się często z myślą o danej kampanii. Ideą jest „call to action” czyli wezwanie do działania, np. zapisanie się na newsletter.

Link Baiting – tworzenie ciekawych, zachęcających treści, które sprawią, że użytkownicy chętnie chcą je publikować dalej. W ten sposób można pozyskać wartościowe linki z zewnętrznych źródeł (blogów, forów).

Link building (Linki zwrotne do Twojej domeny) – czyli strategia pozyskiwania linków.
Zastanów się jakie treści tworzyć, by pozyskiwać wartościowe linki

Linkowanie – najlepiej linkować w głąb serwisu, aby zdobyć dużą liczbę zaindeksowanych podstron

Linkowanie wewnętrzne – linki zwrotne, przychodzące. Bardzo istotne, aby były na każdej podstronie, tak by roboty trafiały na każdą podstronę.

Logo – projektując należy robić ewolucje a nie rewolucje. Firma Reddot ocenia logo

Lead – skuteczne wprowadzenie, efekt, np. płatność za lead, leadem może być wypełnienie formularza

M

Marketing wirusowy – polecamy swoim znajomym, organizujemy konkursy, łańcuszki wysyłamy

mod_rewrite – zmienia adresy URL do formy przyjaznej zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek.

Migracja – przejście z jednego programu na inny.

O

Odwrócona piramida – najważniejsze informacje są na początku przekazu marketingowego. Metodę odwróconej piramidy stosuj pisząc teksty na strony internetowe

P

PR (Page Rank) – ocena wartości strony pod kątem jakości i wartości odnośników prowadzących do niej i od niej. Określa popularność strony www, na jego wysokość wpływa ilość linków do danej witryny. Kiedyś miał większe znaczenie, dzisiaj można w łatwy sposób nim manipulować dlatego Google nie uznaje go jako zbyt wiarygodny, świadczący o wartości strony. Wysoki PR wcale nie musi oznaczać wysokiej pozycji w rankingu, może się zdarzyć że strona z PR1 będzie dużo wyżej niż strona z PR4

Ping – mechanizm, który wysyła powiadomienie o tym, że na Twojej stronie pojawił się nowy wpis. Ping to jak wysłanie sygnału do zainteresowanej osoby (np. tej, do której zamieściłeś odsyłacz u siebie na stronie) o tym, że na Twojej stronie pojawiły się nowe wiadomości. Dzięki wykorzystaniu trakcbacków i pingów możesz w sposób automatyczny promować własną witrynę.

Podlinkowywanie – kiedy dodajemy wpis do katalogu/precla możemy dodatkowo dodać linki w innych miejscach do tych wpisów. W związku z tym wpisy w katalogach/preclach są znacznie silniejsze, ponieważ prowadzą do nich linki. Podlinkuj swoją stronę – umieszczając link do Twojej strony na innych stronach. Google wówczas podąży tropem tych linków. Jest to najbardziej naturalny sposób na zaindeksowanie Twojej strony.

Paginacja = Stronicowanie dobrze zastosować w dużych serwisach jak blogi, witryny społecznościowe, katalogi, fora. Podzielenie serwisu na mniejsze strony zwiększa użyteczność serwisu, łatwiej coś znaleźć. Najczęściej stronicowanie na stronach stosuje poprzez umieszczanie kolejnych stron w postaci cyferek i klikanie na kolejne strony. Inny rodzaj paginacji to zastosowanie linków: pokaż więcej, pokaż wszystkie produkty

Pixel FB – fragment kodu do wstawienia na stronę. Dostajemy wówczas dostęp do dodatkowych opcji raportowych w przypadku kampanie reklamowych na FB

Porzucenie – różni się od odrzucenia tym, że w przypadku odrzucenia osoba nie wchodzi głębiej na podstronę

Przekierowanie 301 – przekierowanie stałe, zmiana na stałe adresu strony

Przekierowanie 302 – przekierowanie czasowe, na czas przebudowywania strony

Przekierowanie 404 – błąd lub awaria oprogramowania

Parkowanie domeny – gdy chcemy zaklepać domenę ale nie chcemy jeszcze nic publikować bo, np. jeszcze nie mamy zaprojektowanej strony.

Pathway – ścieżka okruszków, dzięki temu internauta ma pojęcie gdzie się znajduje na stronie

Phishing – wysyłanie fałszywych e-maili lub kierowanie na fałszywe strony www.

R

Reklama kontekstowa – linki i boksy sponsorowane. Program reklamy kontekstowej to Google Adsense – polski odpowiednik wprowadzony przez Netsprint to Adkontekst. Zaawansowany technologicznie system umożliwiający wyświetlanie na stronach partnerów reklam kontekstowo dopasowanych do treści danej strony

realPR wskaźnik określający prawdziwą i aktualną wartość strony dla wyszukiwarki, tylko wyszukiwarka zna tak naprawdę wartość RPR, my nie jesteśmy w stanie tego sprawdzić żadnym narzędziem

RPR (Real Page Rank)
Jest to wartość Pr znana tylko wyszukiwarce. Nie da się jej sprawdzić narzędziami SEO. Jest ona najbardziej aktualną wartością PR.

Roboty wyszukiwarek – zadaniem robotów jest skanowanie stron i zbieranie info na podstawie mechanizmów zwanych algorytmami. Do pozycjonowanej strony powinno trafiać dużo odnośników. Dzięki temu robot szybciej znajdzie stronę i doda ją do bazy wyszukiwarki. Roboty to oprogramowanie, które zbiera informacje o stronie i poddaje je analizie. Na tej podstawie następuje później indeksacja strony (crawling)

Rel=nofollow – informacja dla robotów, by nie podążali tą drogą.. Taki link nie przenosi mocy, wartości drugiej stronie. Atrybut ten stosowany, aby zablokować utratę PR, aby nie stracić na mocy strony .

Reklama natywna – treści reklamowe wkomponowane w treść serwisu

Responsywne strony (RWD) – strona budowana tą techniką wyświetla się idealnie zarówno na telefonach, tabletach, komputerach stacjonarnych, czy laptopach. Dzięki odpowiedniemu skalowaniu strona wyświetla się i dopasowuje do urządzenia na którym się pojawia

S

SSL – certyfikat ten zapewnia zachowanie poufności danych przesyłanych drogą internetową. Jeśli posiadasz sklep internetowy warto wyposażyć się w taki certyfikat. Dane klientów są zabezpieczone kryptograficznie poprzez szyfrowanie

Sandbox mityczny filtr nakładany przez administratorów wyszukiwarki Google na strony, które w jakiś sposób naruszają normy przyjęte przez tę wyszukiwarkę. Sandbox dotyczy większej liczby fraz. Do dnia dzisiejszego nie udało się ustalić w sposób jednoznaczny, czy sandbox jest faktem, czy mitem.

SERP –  strona wyników wyszukiwania, ang. Search Engine Result Page to wyniki wyszukiwania dla konkretnego słowa bądź frazy

SESJE – odwiedziny użytkowników, mają ważność 30 minut. Jeśli użytkownik wchodzi o 13:00 i do 13:30 już nie przychodzi to jest 1 sesja. Po północy zaczyna się kolejna sesja.

SITE – służy do sprawdzania liczby podstron danej domeny przechowywanych w bazie wyszukiwarki, inaczej mówiąc zawiera ilość zaindeksowanych dokumentów strony. Wpisz w wyszukiwarkę site:analizainternetowa.pl i naciśnij klawisz Enter

SIDE-WIDE – jest to link stały, który wyświetla się na każdej podstronie serwisu. Przykładowo blogi posiadające blogroll to również tzw. site-wide. Site Wide jest również zamieszczany w stopce.

Social bookmarking (zakładki społecznościowe) – zwiększa pozycje w pozycjonowaniu

sxo połaczenie ux z seo -SXO” jest skrótem od „Search Experience Optimization”, a odnosi się do połączenia dwóch kluczowych elementów: UX (User Experience) i SEO (Search Engine Optimization). SXO koncentruje się na zapewnieniu optymalnego doświadczenia użytkownika podczas przeglądania strony internetowej, jednocześnie uwzględniając czynniki wpływające na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Celem SXO jest zatem łączenie najlepszych praktyk UX i SEO w celu stworzenia witryny, która nie tylko przyciąga i angażuje użytkowników, ale także zdobywa wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu witryna ma większe szanse na osiągnięcie sukcesu zarówno pod względem użytkowników, jak i widoczności w wyszukiwarkach.

T

Targetowanie behawioralne – oparte jest na zachowaniach użytkowników, daje mniejszą ilość odsłon ale większy współczynnik konwersji. Pomaga w uzyskaniu lepszego ROI. Zachowania konsumentów można badać na podstawie plików cookie. Różni się od zwykłego targetowania tym, że prócz ruchu bada zainteresowania i dane demograficzne internautów

TR (TrustRank) – określa wartość i znaczenie linków (nie ich ilość), informuje na ile Google wierzy, że Twoja strona będzie przydatna użytkownikom

Trackback – służy do informowania Cię, że ktoś umieścił odnośnik do Twojej strony. Wyobraź sobie, że ktoś napisał coś na swojej stronie i zamieścił link do Twojej strony. Dzięki trackbackowi dowiesz się o tym

Tagowanie – oznaczanie strony za pomocą słów kluczowych, etykieta jaką przypisuje się danemu artykułowi, stronie

Tooltipy – chmurki po najechaniu myszką, mają zastosowanie w artykułach

Trendsetter – lider opinii kształtujący trendy i postawy

U

Użyteczność (usability) – nauka zajmująca się ergonomią interaktywnych urządzeń i aplikacji. Użyteczność strony dla użytkowników, np. intuicyjny interfejs

Update – aktualizacja do kolejnej wersji, np. z 3.0 do wersji 3.1. Update przeważnie jest darmowy.

Upgrade – ponowna instalacja programu, wiąże się ze zmianą nr przykładowo z wersji 2.0 do wersji 3.0
Upgrade przeważnie jest płatny.

W

Web 2.0 – serwisy internetowych, powstałe po 2001 roku, główną rolę odgrywa treść generowana przez użytkowników

Wizyta – odsłona

WYSIWYG to skrót od wyrażenia What You See Is What You Get (to, co widzisz, jest tym, co otrzymasz). Aplikacje typu WYSIWYG umożliwiają internautom przetwarzanie danych oraz obserwację zmian, jakie zaszły w wyglądzie pliku

@ – oznaczenie to warto stosować gdy chcemy kogoś pochwalić, wspomnieć o nim. Można po tym znaku @ podać jego profil lub markę. Np. super kampania Adwords zrealizowana przez @KasiaSobczak

# – oznaczenie hasztag grupuje wiadomości w internecie. Można przeszukać wiadomości pod kątem oznaczeń danego hasztaga.