Zaznacz stronę

marketing internetowyDo promocji najlepiej stosować różne techniki: blogi, wyszukiwarki (Adwords, pozycjonowanie), porównywarki cen, mailingi.

Na początek należy określić grupę docelową, której chcemy zaprezentować produkty, usługi. W ten sposób mamy większe szanse na zainteresowanie swoich klientów. Temat wpływu blogów na znajomość marki/strony został opisany w artykule „Blogi – jak je wylansować?”

Dzisiaj skupię się na wyszukiwarkach i opiszę Pozycjonowanie organiczne i nieorganiczne.

Marketing internetowy w wyszukiwarkach można podzielić na dwie formy:
1. Pozycjonowanie wyników organicznych tzw. SEO
2. Pozycjonowanie nieorganiczne – Reklama PPC

Działania związane z pozycjonowaniem SEO przebiegają dwuetapowo:
– działania wewnątrz strony – optymalizacja i przebudowa struktury strony pod kątem przyjazności dla wyszukiwarek;
-działania zewnętrzne – stworzenie i implementacja strategii zewnętrznego linkowania dla serwisu m.in. dodawanie strony do katalogów, tworzenie tematycznego zaplecza.

Zalety pozycjonowania stron www:
– pozycjonowanie to korzystna forma reklamy, nieinwazyjna dla klienta, wręcz przyjazna
– skuteczne pozycjonowanie to korzyść dla firmy pod względem zwiększenia rozpoznawalności w sieci, budowanie marki, pozyskanie nowych klientów, wzrost sprzedaży.

Wady:
– nieumiejętne pozycjonowanie może spowodować że strona wpadnie w tzw. filtr (zostanie cofnięta na odległe miejsca wynikowe) lub w skrajnych przypadkach zostanie zbanowana – wyrzucona całkowicie z indeksu.
– w klasycznym pozycjonowaniu mamy ograniczoną liczbę słów kluczowych.

Reklama PPC (Pay Per Click – zapłata za kliknięcie) wyświetla się nad wynikami organicznymi i po prawej stronie. Reklamodawca płaci określoną cenę za każde kliknięcie potencjalnych klientów w reklamę wyświetlaną w ramach przygotowanej kampanii. Nie ma żadnego ograniczenia jeśli chodzi o ilość słów kluczowych, po których strona jest wyświetlana w wyszukiwarce. Kampanie PPC w odróżnieniu od pozycjonowania przynoszą natychmiastowy efekt.

W zależności od celów kampanie PPC można podzielić na:
– kampanie sprzedażowe – których celem jest pozyskanie konwersji/transakcji online
– kampanie zasięgowe – gdzie celem jest maksymalizacja ilości UU (Unikalnuch Użytkowników)
– kampanie brandingowe – mające na celu budowanie zauważalności reklamy w pewnych segmentach zapytań

Najpopularniejszym systemem reklamowym PPC na polskim rynku jest system Adwords, który pozwala umieszczać reklamy w wyszukiwarce Google i na stronach partnerskich korzystających z technologii Google (najwięksi to Onet, Interia). Drugim systemem reklamowym jest Netsprint – Adkontekst o znacznie mniejszym zasięgu (umieszczany również na wp).

Zalety reklamy Adwords:
– opłata tylko za przekierowanie użytkownika na stronę
– bardziej elastyczna forma od pozycjonowania (można dodawać, usuwać słowa w trakcie kampanii, zmieniać treści reklamowe, wstrzymać kampanię)
– efekty widać natychmiast po uruchomieniu kampanii.

Wady:
– duży koszt w przypadku konkurencyjnych haseł oraz tych generujących duży zysk.